گوگل و اپل به تازگی در مطابق کمیته آنتی‌تراست مجلس سنای آمریکا شهادت دادند و می‌توان این بحث را پیش کشید که اعضای کمیته به بهترین شکل ممکن شرایط را پیش بردند و اپل، بزرگ‌ترین بازنده این جلسه بود. مسئله مورد بحث، قوانین سختگیرانه‌ای بود که اپل در مطابق توسعه‌دهندگان اپلیکیشن قرار می‌دهد تا آن‌ها را از مزیت قرار دادن اپلیکیشن‌هایشان در اپ استور برخوردار کند؛ فروشگاهی که اساسا تنها راه دسترسی یافتن توسعه‌دهندگان به بازار جهانی و بسیار بزرگ کاربران آیفون به اکانت می‌آید. گوگل در این بین کمتر تحت فشار است زیرا به کاربران سیستم عامل اندروید اجازه می‌دهد که اپلیکیشن‌ها را از طریق مارکت‌پلیس‌ها و وب‌وب سایت‌های دیگر نیز دریافت کنند.

اما هم اپل و هم گوگل بسیاری از توسعه‌دهندگان حاضر در فروشگاه‌هایشان را مجبور به استفاده از سیستم‌های پرداختی ویژه خود می‌کنند و بابت آن، سهمی ۳۰ درصدی از مجموع درآمد توسعه‌دهندگان را نیز برمی‌دارند. حالا این مسئله هم خشم نمایندگان دموکرات و هم جمهوری‌خواه آمریکا را برانگیخته و آن‌ها این سوال را با صدای بلند مطرح می‌کنند که چه می‌شود اگر دو اپ استور اصلی دنیای گوشی، شاهد رقبایی گسترده‌تر و بیشتر باشند.

اعضای کمیته آنتی‌تراست مجلس سنای آمریکا مشخصا پیش از آغاز جلسه با یکدیگر هماهنگ بودند و انبوهی از اطلاعات مرتبط و آگاهانه را بدون اینکه با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند پیش روی اپل گذاشتند. این جلسه ضمنا از آن جهت شکلی آتشین به خود گرفت که برخی از برجسته‌ترین توسعه‌دهندگانی که با اپ استور به مشکل خورده‌اند -مثل اسپاتیفای، Tile و کمپانی March Group- نیز روی صندلی شاهدان نشسته بودند. برخی از بهترین بحث‌ها راجع به قوانین ضد رقابتی اپل در اپ استور، توسط آن‌ها بیان شد.

ناآسانی اسپاتیفای از اپ استور

بیایید مسئله را به شکلی خلاصه باز کنیم: هوراسیو گوتیرز، وکیل ارشد اسپاتیفای به این مسئله اشاره کرد که نه‌تنها کمپانی‌اش مجبور به استفاده از سیستم پرداخت اپل (و همینطور پرداخت «مالیات اپل») بوده، بلکه از هدایت کاربران اپلیکیشن رایگان خود روی iOS به سمت تبلیغات آنلاینی که روی اشتراک سه‌ماهه اسپاتیفای پریمیوم به قیمت ۹۹ سنت تمرکز دارند هم منع گردیده بوده هست. گوتیرز این حرکت اپل را «فرمان خفقان» نامید.

اسپاتیفای توانست همدردی امی کلوباکر، نماینده مینسوتا در کمیته آنتی‌تراست مجلس سنا را به دست آورد. او به تازگی در جریان یک مصاحبه گفت: «گفتن اینکه مردم می‌توانند به معامله‌ای بهتر روی یک وب‌وب سایت دست پیدا کنند… وقتی کمپانی‌های حاضر در اپ استور از چنین کاری منبع می‌شوند، اتفاقی واقعا شنیع رخ داده هست…»

نقطه نظر اسپایتفای به صورت ویژه از این نظر جالب است که باید به صورت مستقیم به رقابت با سرویس استریم موسیقی خود اپل نیز بپردازد که طبیعتا بیشتر از اسپاتیفای در اپ استور دیده می‌شود. کلوباکر اسم این اتفاق را «خود ارجحی» گذاشت. گوتیرز گفت که اسپاتیفای بعد از پیگیری قضایی این ماجرا، از سوی اپل تهدید به تلافی‌جویی گردیده هست. او مدعی گردید اپل به اسپاتیفای گفته که از پرومد اپلیکیشن‌اش دست کشیده و این کمپانی را مجبور به صبر چند ماهه برای به دست آوردن مجوزهای لازم خواهد کرد.

دوستی‌ها و سفرها

اپل از تمام تولیدکنندگان اپلیکیشن نمی‌خواهد که در ازای استفاده از سیستم پرداخت داخلی‌اش، ۱۵ الی ۳۰ درصد از درآمد خود را کارمزد بدهند، صرفا آن دسته از توسعه‌دهندگانی که محصولات‌شان در قلمروی دیجیتال عرضه می‌شود، مثل سرویس‌های استریم موسیقی. اما مرز میان این دو دسته‌بندی گاهی بسیار مات است، این را مایک لی، نماینده جمهوری‌خواه یوتا می‌گوید.

او این سوال را طرح کرد که چرا اپلیکیشن دوست‌یابی Tinder باید از سیستم پرداخت اپل استفاده کند (و کارمزد ۳۰ درصدی بپردازد) اما اوبر اجازه دارد که پرداخت‌ها را روی سیستم خودش مدیریت کند (و کارمزدی ندهد). کایل آندیر، سخنگوی اپل نتوانست به خوبی توضیح دهد که چرا نتیجه نهایی کار اوبر با نتیجه نهایی کار تیندر (که هر دو قرار است دو شخص را به یکدیگر متصل سازند) متفاوت هست. این مکالمه کوتاه به خوبی نشان داد که اپل رویکردی سلیقه‌ای در تعیین قوانین اپ استور خود دارد و این قانون‌گذاری‌های جانب‌دارانه گاهی می‌توانند بهایی سنگین برای تولیدکنندگان اپلیکیشن به همراه آورند.

دست‌ بالای AirTag نسبت به Tile

روز قبل از جلسه اپل با کمیته آنتی‌تراست، این شرکت از گجت پایشگر اشیای شخصی خود به نام AirTags پرده برداری کرد. کاربران می‌توانند اشیای با ارزش یا بااهمیت خود را به AirTag متصل کنند و سپس از طریق شبکه «Find My» روی دیوایس‌های آیپد و آیفون قادر به یافتن آن‌ها خواهند بود.

این خبری بد برای کمپانی Tile است که در دسته‌بندی دیوایس‌های پایش لوازم شخصی پیشرو بوده. به گفته کریستین دارو، مشاور عمومی Tile، اپل در دورانی نه‌چندان دور دیوایس‌های Tile را در استور خود می‌فروخت اما وقتی مشخص گردید که اپل می‌خواهد به عرضه دیوایس‌های مشابه و مخصوص خود بپردازد، رابطه میان دو شرکت خیلی زود از بین رفت. دارو گفت که AirTagها مزایایی بزرگ نسبت به Tile برای کاربران آیفون خواهند داشت، زیرا AirTagها اساسا با سیستم عامل iOS ادغام گردیده‌اند و آسان‌تر از هر محصولی که Tile ساخته با آیفون همگام‌سازی می‌شوند. از سوی دیگر، به خاطر استفاده از ارتباطات فوق پهن‌باند، آیفون‌ها با دقت بسیار بالاتری قادر به یافتن ایرتگ‌ها خواهند بود. در این بین، Tile اجازه دسترسی به امواج فوق پهن باند رادیویی را روی آیفون ندارد.

بن تامپسون، تحلیلگر سرشناس حوزه فناوری به تازگی در خبرنامه اشتراکی خود نوشت که نمی‌توان اپل را به خاطر ایجاد این یکپارچگی میان نرم‌افزار و سخت‌افزار سرزنش کرد. «حقیقت امر اینست که AirTagها و شبکه Find My بار دیگر نشان‌دهنده “ادغام سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرویس‌ها” است که اپل همواره به خاطر آن به خود بالیده هست. و اگر این شکل از نوآوری باعث برتری می‌شود، اپل حقیقتا این برتری را با تلاش به دست آورده است».

اما آنطور که دارو به مسئله اشاره می‌کرد، اپل به داده‌های مربوط به دانلودها و متادیتای Tile روی اپ استور دسترسی داشته و از این داده برای تصمیم‌گیری راجع به ورود به بازار پایشگرهای لوازم شخصی و چگونگی طراحی محصول تازه خود استفاده کرده. به عبارت دیگر، شرکت از جایگاه منحصر به فرد و برتر خود در بازار برای تکم قدرت یک رقیب استفاده کرده هست.

استوری از برای دوشیدن

اپل سهم ۱۵ الی ۳۰ درصدی خود از درآمد توسعه‌دهندگان را توجیه کرده و می‌گوید که از این پول، برای بیرون کشیدن تمام اپلیکیشن‌هایی که طراحی کم قدرت دارند، مشکوک به نظر می‌رسند یا امن نیستند از اپ استور استفاده می‌کند. و توسعه‌دهندگان هم موافق هستند که اپ استور حقیقتا مارکت‌پلیسی خوش بر و رو با مدیریت درست محتوا هست.

اما امی کلوباکر و جاش هاولی، نماینده جمهوری‌خواه، هر دو این ایده را مطرح می‌کنند که اپل هنگام صحبت راجع به کارهای امنیتی‌اش در اپ استور دست به اغراق می‌زند. کلوباکر به گزارش اخیر کمیته آنتی‌تراست مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرده و می‌گوید اپل سالانه درآمدی بین ۱۵ الی ۱۸ میلیارد دلار از اپ استور دارد. در جایی از همین گزارش و به نقل از مدیران اجرایی اپل آمده که این شرکت سالانه تنها ۱۰۰ میلیون دلار صرف گرداندن اپ استور می‌کند.

این یعنی حاشیه سود به شکلی باورنکردنی بالاست و سرمایه‌گذاران اپل هم عاشق همین گردیده‌اند. وقتی پنج سال پیش مشخص گردید که فروش جهانی گوشی‌های هوشمند -و همینطور فروش آیفون‌ها- در حال کاهش است، اپل به وال استریت اطمنان خاطر داد که تجارت سرویس‌هایش به سرعت رشد کرده و سود از دست رفته را جبران می‌کند. همین اتفاق هم افتاد. و درآمد حاصل از اپ استور، بیشترین سهم را از مجموع درآمد سالانه اپل دارد. بنابراین کاهش فروش گوشی‌های هوشمند احتمالا باعث گردیده بود که اپل برای کسب درآمد بیشتر، توسعه‌دهندگان را تحت فشار قرار دهد.

هاولی از آندیر پرسید که آیا اپل متعهد به کاهش کارمزد دریافتی‌اش می‌شود تا صرفا هزینه‌های محیا امنیت پوشش داده شوند و با پاسخ منفی آندیر مواجه شد.

مونوپلی‌های تازه و قدیم

جرد سین، وکیل Match Group چندین بار در جریان ملاقات با کمیته آنتی‌تراست به اپل پرید، اما به یاد ماندنی لحظه در بخش پایانی نطق ابتدایی او رقم خورد:

به نظر می‌رسد که بیانیه سین راجع به «امنیت و حریم‌ شخصی» اپل، نتایج بسیار خوبی در این ملاقات به همراه داشت. پاسخ‌های آندیر، وکیل اپل، همواره به نتیجه‌ای یکسان ختم می‌شدند راجع به اینکه اپل سخت مشغول به کار است و اپ استور هم برای توسعه‌دهندگان و هم برای جامعه، مزایای فراوان به ارمغان می‌آورد. اما هنگام پاسخ به موضوعات مربوط به Tile و Spotify، پاسخ اپل را می‌شد در یک جمله خلاصه کرد: «چون می‌توانیم».

نوشتن قانونی جدید که دست اپ استورها را خواهد بست و آن‌ها را از رویکردهای ضد رقابتی منع خواهد کرد کاری دشوار هست. بزرگ‌ترین نگرانی راجع به نتایج ناخواسته‌ی تصویب چنین قوانینی هست. اما ملاقات اخیر اپل با مجلس سنا، زمین را برای انبوهی از فعالیت‌های دو حزبی در آمریکا آماده است و شرایط بزودی از این هم جالب‌تر خواهد شد.

>

2021-05-02T00:00:36+04:3012 اردیبهشت 1400|Categories: تکنولوژی|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه