
هزینه اشتراک فیلیمو به عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه VOD که چندی پیش تقریبا دو مطابق گردیده بود بار دیگر با یک گسترش هزینه تقریبا دو برابری همراه گردیده که به گفته این کمپانی دلیل آن گسترش کیفی سطح سریالها و تولیدات اختصاصی این پلتفرم هست.
چندی پیش فیلیمو و نماوا به طور همزمان قیمت سرویسهای خود را گسترش دادند که این امر موجب اعتراض بسیاری از کاربران شد. در آن زمان فیلیمو و نماوا بیانیه یا واکنش مستقیمی نسبت به این مسئله نداشتند و مدیرعامل فیلیمو در گفتگویی با روزنامه صبح نو درباره گسترش قیمت گفته بود که تولیدات اختصاصی در سال آینده موجب این گرانی گردیده هست. «محمد جواد شکوری مقدم»با ذکر این نکته که در سال آینده قرار است هر ۶ روز برنامه اختصاصی از فیلیمو پخش شود گفته که هزینه این تولیدات باید از کاربران گرفته شود:
«با محتوا و سریالهای اختصاصی سبد محصول ما ارزشمندتر گردیده است و اتفاقا کار برای ما نیز سختتر گردیده است زیرا مخاطب با پرداخت هزینه و تمدید اشتراک نیاز دارد محصول با کیفیت ببیند و اگر انتظارش برآورده نشود دیگر حق اشتراک خود را تمدید نمیکند و این دقیقا مصداق بارز خدمات با کیفیت و بیکیفیت است اگر مخاطب از شما خدمات خوب دریافت نکند نیازهای خود را از بسترهای دیگر تأمین خواهد کرد.»
فیلیمو در گزارش سالانهای که منتشر ساخته اعلام کرده که دهها برنامه اختصاصی با حضور کارگردانان و بازیگران مطرح کشور را در دستور کار خود برای سال ۱۴۰۰ قرار داده هست. این پلتفرم VOD پخش برخی از این برنامهها را در روزهای نوروزی آغاز کرده (مثل مردم معمولی به کارگردانی رامبد جوان که یک سیتکام ایرانی به شمار میآید) و برخی از این برنامهها قرار است که به زودی از فیلیمو پخش شوند. با اینکه فیلیمو در اوایل اسفند یک گسترش قیمت دو برابری به سرویس خود داده بود حال با شروع تعطیلات نوروزی، بار دیگر یک گسترش قیمت دو برابری را به سرویس خود اضافه کرده هست. در گزارش سالانه فیلیمو به ۱.۱ میلیون کاربر این پلتفرم اشاره گردیده بود که با اکانت سرانگشتی و نرخ فعلی حق اشتراک فیلیمو اگر نیمی از این کاربران در سال ۱۴۰۰ هم در هر ماه حق اشتراک پرداخت کنند، فیلیمو میتواند در هر ماه 50000000000 (پنجاه میلیارد) تومان از کاربران خود دریافت کند.روابط عمومی فیلیمو در بیانیهای که در اختیار رسانهها قرار داده اعلام کرده «فیلیمو برای گسترش سطح کمی و کیفی تولیدات خود در سال جاری، هزینه خرید اشتراک خود را گسترش داده هست.» در این بیانیه آمده که « فیلیمو به عنوان یک VOD خصوصی سالهاست که در حوزه تولید فیلم و سریال فعالیت میکند و در مسیر عرضه خدمات خود از هیچ بودجه دولتی و حمایتی برخوردار نیست.» این بیانیه اعلام کرده که فیلیمو برای محیا این هزینهها نیازمند گسترش حق اشتراک خود گردیده است: «از آنجا که صداقت با مخاطب و همراهی شما یکی از مهمترین اولویتهای کاری ما در فیلیمو است باید صادقانه به حضورتان اعلام کنیم که برای تولید بیشتر و با کیفیتتر و نظر به گسترش قابل توجه هزینه های تولید، چارهای جز گسترش قیمت اشتراک نداریم.»فیلیمو با اشاره به زمانی که مردم سریالهای نمایش خانگی را روی DVD میخریدند اعلام کرده که هزینههای حق اشتراک آنها نسبت به آن زمان گران نیست: «در روزگاری نه چندان دور همه به خاطر داریم که با خرید حضوری از سوپر مارکت برای تماشای چهار قسمت سریال در ماه ۶۰ هزار تومان پرداخت میکردیم، اما امروز با کمک فناوری و به سادگی و باهزینهای بسیار مناسب به بیش از ۲۴ قسمت سریال روز ایرانی در ماه دسترسی خواهید داشت.» در انتهای این بیانیه آمده که فعلا فیلیمو قصد دارد که حق اشتراک خود را با سی درصد تخفیف به فروش برساند اما معلوم نیست که این تخفیف تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، علاوه بر این باید گفت با وجود ۳۰ درصد تخفیف اعمال گردیده هم همچنان فیلیمو گرانترین VOD ایرانی شمرده میشود.مشخص نیست این گسترش قیمت چگونه صورت گرفته و چگونه محاسبه گردیده اما چیزی که مشخص است اینست که ساترا به عنوان ناظر بر فعالیت VODها در قیمتگذاری دخالتی نداشته هست. باید خاطرنشان گردید که ساترا به عنوان یک سازمان حاکمیتی نمیتواند برای پلتفرمهای ارایه دهنده سرویس در بخش خصوصی قیمت گذاری کند اما اینطور هم نیست که هیچ نظارتی روی قیمت گذاری آنها وجود نداشته باشد.در واقع، ساترا در زمانی که دامپینگ قیمت، انحصارگرایی با قیمتگذاری نادرست یا زمانی که قیمتگذاری مانع رشد اکوسیستم VODها شود میتواند وارد بازی شود. پیگیری های دیجیاتو از ساترا حکایت از این دارد که ساترا خط قرمزهایی برای قیمت گذاری دارد و اگر تحقیقات آنها نشان دهد که گسترش قیمت فیلیمو باعث ضرر به رشد VOD ها خواهد گردید؛ نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.مدیرعامل فیلیمو پیشتر صریحا گفته بود که «پول را باید از دست مردم بگیریم و به تولید وارد کنیم.» او تاکید کرده که آنها به دنبال ساخت سریال با کیفیت هستند. این ادعا در حالی مطرح میشود که برخی از سریالهای اختصاصی تولید گردیده در فیلیمو که روی آن مانور تبلیغاتی زیادی گردیده، نظیر خوب بد جلف، به زعم بسیاری از کارشناسان از کیفیت ساخت پایینی برخوردار هستند و باید دید که محصولات فیلیمو در آینده چگونه خواهند بود و آیا کاری خواهند کرد که کاربران در هر ماه بیش از صد هزار تومان برای دیدن برنامههای فیلیمو هزینه کنند یا خیر.ناگفته نماند فیلیمو چندی پیش اعلام کرده بود که به مناسبت نوروز ۱۴۰۰، تمام محتواهای خارجی بر روی فیلیمو به صورت رایگان در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت. علاوه بر این باید گفت فیلیمو قصد ورود به بازار جهانی را هم دارد که این مسئله میتواند به درآمدزایی این پلتفرم برای ساخت محتوای اختصاصی کمک کند.دیجیاتو پیشتر در گزارشی تفصیلی گران گردیدن VODها را بررسی کرده بود که میتوانید مشروح آن را در این لینک بخوانید.
ثبت ديدگاه