نسخه لایت اپ اینستاگرام با حجم تنها ۲ مگابایت برای اجرا روی دستگاه‌های اقتصادی و قدیمی منتشر گردیده که با کمبود فضای ذخیره‌سازی و قدرت پردازش مواجه هستند.

اینستاگرام نسخه لایت (Lite) اپلیکیشن خود را در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد و سپس آن را در بهار سال گذشته از پلی‌استور گوگل پاک کرد. حالا این نسخه از اپلیکیشن اینستاگرام با توانایی‌های تازه نسبت به نسخه قبلی، مجددا راه‌اندازی گردیده هست.نسخه Lite اپلیکیشن اینستاگرام از طریق پلی‌استور اندروید برای کاربران ۱۷۰ کشور منتشر گردیده و به زودی در دسترس همه قرار می‌گیرد. نسخه قبلی این برنامه فقط به ۵۷۳ کیلوبایت حافظه نیاز داشت اما حجم نسخه تازه دو مگابایت هست. طبق اعلام رسمی اینستاگرام، آن‌ها در حال حاضر برای انتشار این نسخه روی سیستم عامل iOS هیچ برنامه‌ای ندارند.

حجم بیشتر این نسخه، باعث می‌شود تا از امکانات تازهی برخوردار شد. از جمله امکاناتی که به این نسخه اضافه گردیده است می‌توان به ارسال پیام به سایر کاربران و ضبط و ارسال فیلم اشاره کرد. هرچند برگه خرید آنلاین در این نسخه وجود ندارد اما از خصوصیت تازه اینستاگرام یعنی Reels در صفحه اصلی خود بهره می‌برد.«نیک براون» مدیر محصول نسخه Lite اپلیکیشن اینستاگرام عنوان کرد که این گروه، برنامه‌ای برای اضافه کردن قسمت خرید به این نسخه ندارند اما توانایی Reels از نرخ تعامل بسیار خوبی در هند برخوردار بوده و به همین دلیل این توانایی برای این نسخه در نظر گرفته گردیده هست. علاوه بر این با توجه به اینکه اپلیکیشن TikTok در کشور هند مسدود گردیده است، توانایی Reels اینستاگرام بدون هیچ رقیبی شانس شکوفایی بسیار زیادی دارد.با این وجود توانایی Reels در این نسخه، فیلترهای مربوط به چهره را پشتیبانی نمی‌کند، هر چند تیم توسعه‌دهنده استفاده از آن در آینده را مورد بررسی قرار می‌دهد اما برخی ابزارها مثل استیکر، GIF و متن هنوز هم قابل استفاده هستند.در حال حاضر، این نسخه از اپلیکیشن اینستاگرام بدون هیچ برنامه تبلیغاتی عرضه گردیده، اما براون پیش از این اعلام کرده بود که آن‌ها به عرضه مجموعه کامل ابزارهای کسب درآمد متعهد هستند.بسیاری از شرکت‌ها نسخه‌های کم‌ حجم‌تر برنامه های خود را در دسترس کاربران سراسر دنیا قرار می‌دهند. فیسبوک نسخه Lite اپلیکیشن خود را در سال ۲۰۱۵ و تیک‌تاک نسخه خود را در سال ۲۰۱۹ منتشر کردند. عرضه نسخه Lite برای شرکت‌هایی که نیاز به رشد جهانی دارند، یکی از راه‌های جذب کاربران تازه شمرده می‌شود.نسخه Lite اپلیکیشن اینستاگرام از دسامبر گذشته در دسترس کاربران هند قرار گرفته اما اکنون فیسبوک آن را برای ۱۷۰ کشور دیگر ارائه کرده هست.