
تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۷۵ درصد سرمایهگذاران خطرپذیر با کمک هوش مصنوعی به تحلیل دادهها و تصمیمگیری برای سرمایهگذاری خواهند پرداخت. به عبارت دیگر، احتمالا در آینده هوش مصنوعی مشخص میکند که کدام کمپانی ارزش سرمایهگذاری دارد و کدام کمپانی برای سرمایهگذاری ارزشمند نیست.
کمپانی تحقیقاتی «گارتنر» در مقاله تازهی پیشبینی کرده که استفاده از هوش مصنوعی و علوم داده توسط سرمایهگذاران در طول چهار سال آینده رواج گستردهای پیدا میکند. به گفته «پاتریک استاکیناس» مدیر ارشد تحقیقات کمپانی گارتنر، استراتژیهای سرمایهگذاری خطرپذیر در مراحل اولیه فعالیت شرکتها با کمک تواناییهای پیشرفته تحلیلی از تصمیمگیری احساسی و کیفی به فرآیندهای کمّیِ پلتفرم-محور تغییر حالت خواهد داد.استاکیناس میگوید در این نحوه از دادههای به دست آمده از منابعی مانند لینکدین، «پیچبوک»، «کرانچبیس» و Owler در ترکیب با دادههای شخص ثالث استفاده میشود. علاوه بر این در این سازوکار از اطلاعات گسترده و متنوع سرمایهگذاریهای قبلی و فعلی افراد استفاده میشود. او اضافه میکند:
«میزان استفاده از این دادهها برای ساخت مدلهای پیچیدهای که بهتر میتوانند زیستپذیری، چشمانداز و خروجی احتمالی یک سرمایهگذاری کوتاه مدت را مشخص کنند روزبهروز بیشتر میشود. جواب دادن به سوالاتی مانند این که چه زمانی، در کجا و به چه مقدار باید سرمایهگذاری کرد، تقریبا دارد به فرآیندهای اتوماتیک سپرده میشود. خصوصیتهای شخصیتی و الگوهای کاریِ لازم برای موفقیت به همان روشی مورد ارزیابی کمّی قرار میگیرند که محصولات، مصارف آنها در بازار، اندازه بازار و جزئیات مالی در حال حاضر ارزیابی میشوند. در آینده از ابزارهای هوش مصنوعی خواهد گردید تا شانس موفقیت مدیران بر اساس سوابق کاری، میزان تخصص و موفقیتهای قبلی آنها مورد سنجش قرار بگیرد.»
همانطور که گارتنر میگوید، تکنولوژی موجود قادر به تشخیص خواستههای مشتری و پیشبینی رفتارهای آینده هست. پس با کمترین دخالت انسانی میتوان پروفایلهای یکتایی ساخت که بعدا با کمک تکنولوژی پردازش زبان طبیعی قابل پیشرفت باشد و بتواند خصایص افراد را از روی صدای زنده آنها یا از روی فایلهای از پیش ضبط گردیده تشخیص دهد. اگرچه این تکنولوژی فعلا به طور عمده برای بازاریابی و فروش استفاده میشود، اما شرکتهای سرمایهگذاری تا سال ۲۰۲۵ به سراغ استفاده از آن میروند تا تعیین کنند که چه مدیرانی بیشترین شانس موفقیت را دارند.در حال حاضر یک کمپانی مستقر در کالیفرنیا مشغول استفاده از یک پلتفرم اختصاصی به نام Beacon است که عملکرد بیش از ۶ میلیون کمپانی را ردیابی میکند. این پلتفرم با هزینهی سالانهی تقریبا ۱۰ میلیون دلاری، از ۱۰ میلیون منبع اطلاعاتی از جمله نشریههای دانشگاهی، فهرستهای ثبت پتنت، سیستمهای مشارکت متن باز، اسناد رگولاتوریها، صفحات وب شرکتها، دادههای فروش، شبکههای اجتماعی و حتی اطلاعات خام کارتهای اعتباری داده جمع میکند. شرکتهایی که عملکرد خوبی از خود نشان دهند خیلی زودتر از سایر کمپانیهای سرمایهگذاری خطرپذیر به این کمپانی معرفی میشوند.
ثبت ديدگاه