آمازون چند وقت پیش آیکن اپلیکیشن فروشگاه خود را تغییر داد و ترکیبی از لوگوی معروف لبخند این کمپانی و یک نوار چسب آبی رنگ را که بالای آن قرار گرفته بود انتخاب کرد. ولی عده‌ای اعتقاد داشسریع که این آیکن شبیه سبیل مشهور آدولف هیتلر، رهبر نیروهای نازی آلمان هست. حالا آمازون آیکن خود را کمی تغییر داده تا این شباهت را از بین ببرد.

آمازون در گفتگو با بی‌بی‌سی تصدیق کرد که این آیکن پیش از تغییر در چند کشور به نمایش درآمده بود. «ویکی بولن» مدیر کمپانی برندینگ «کولی پورتر بل» در همین خصوص می‌گوید: «تصویرسازی نوار چسب لوگوی آمازون بلافاصله ما را به یاد سبیل هیتلر می‌اندازد، چون شکل و شمایل این سبیل تا ابد در [ناخودآگاه] ذهن ما حک شده هست.»آیکن تازه اپ آمازون با الهام از بسته‌بندی محصولات این کمپانی طراحی شده که در بالای آن نوار چسبی به رنگ آبی قرار گرفته هست. آمازون می‌گوید: «ما این آیکن تازه را طوری طراحی کردیم تا حس انتظار، هیجان و لذتی را در ذهن تداعی کند که مشتریان در هنگام خرید آن را تجربه می‌کنند؛ درست مانند زمانی که بسته‌های ما را در مقابل درب منازل خود می‌بینند.»

آیکن قدیمی در سمت چپ و آیکن تازه در سمت راست

«لورا ولدون» موسس کمپانی طراحی «استودیو LWD» می‌گوید: «برندها همواره لوگوی خود را دستکاری می‌کنند و تغییر می‌دهند. این اتفاق به خوبی نشان می‌دهد که آمازون به حرف مشتریانش گوش می‌کند. واضح است که مدیران آمازون به واکنش مشتریان این کمپانی اهمیت می‌دهند و آن‌ها را بااهمیت‌ترین اولویت خود می‌دانند.»چهره آدولف هیتلر، رهبر نیروهای نازی در جنگ دنیای دوم، آن چنان شناخته‌شده و آشناست که مردم با کوچک‌ترین شباهت‌هایی حتی از طریق اشیا بی‌جان می‌توانند به یادش بیفسریع. پیش‌تر هم نمونه‌هایی از مشابهت اتفاقی علائم و ابزارهای نازی‌ها مشاهده شده بود. در سال ۲۰۰۲ برند ورزشی Umbro کفشی را با اسم سیکلون وارد بازار کرد. این اسم که یادآور گاز سمی نیروهای نازی و عامل قتل میلیون‌ها نفر در سراسر اروپا بود، انتقادات زیادی را در پی داشت.