
ساوندکلاود از یک توانایی تازه برای سرویس استریم موسیقیاش استفاده میکند. این پلتفرم میخواهد بخشی از هزینههای اشتراک شنوندگان واقعی هنرمندان مستقل را به آنها پرداخت کند.
این خصوصیت که به گفته ساوندکلاود «مزایا برپایه طرفدار» نام دارد، هزینه اشتراک کاربران و علاوه بر این درآمد ناشی از آگهیات را با هنرمندان مستقل محبوب تقسیم میکند. این سرویس با اینکار بجای پرداخت هزینههای سنگین به محبوبترین هنرمندانش، درآمد تولید کنندگان مستقل موسیقی را گسترش میدهد.چنین رویکردی یک تغییر بزرگ در صنعت استریم موسیقی شمرده میشود و میتواند روی عملکرد هنرمندان مستقل تاثیر چشمگیری داشته باشد. در حال حاضر اکثر پلتفرمهای استریم موسیقی بیشترین هزینهها را به بزرگترین ستارههای جهان پرداخت میکنند. برای مثال اسپاتیفای میزان استریم و درآمد یک کشور را محاسبه کرده و به یک هنرمند خاصی پول میدهد.
این رویکرد اسپاتیفای باعث میشود که هنرمندان کوچکتر که شنوندگان وفادار دارند، اما به سهم بالایی در کل استریم دست پیدا نمیکنند، درآمد بسیار پایینتری نسبت به هنرمندان مشهور داشته باشند.حالا ساوندکلاود با توانایی تازهش این مسئله را تغییر میدهد. این پلتفرم استریم موسیقی به این مسئله اشاره کرده که یک موسیقیدان با ۱۲۴ هزار فالور با مدل قدیمی در هر ماه ۱۲۰ دلار درآمد دارد، اما با خصوصیت مزایای مبتنی بر طرفدار، میتواند در هر ماه ۶۰۰ دلار پول دریافت کند.در حال حاضر این پلتفرم نتوانسته برای مدل تازهش با ۳ کمپانی موسیقی مطرح یعنی «وارنر»، سونی و «یونیورسال» به توافقی برسد، اما میتواند چنین مدلی را با هنرمندان مستقل دنبال کند تا بطور مستقیم از طریق «SoundCloud Premier» به همراه «Repost by SoundCloud» و «Repost Select» درآمدزایی کنند. این سرویسها ساوندکلاود را به یک توزیعکننده موسیقی تبدیل میکنند که آنها را در خود ساوندکلاود یا سایر سرویسهای استریم موسیقی پخش میکند.نزدیک به ۱۰۰ هزار هنرمندی که در این برنامهها مشارکت دارند، نخستین افرادی خواهند بود که مدل تازه را تجربه میکنند. این افراد نخستین درآمد خود را پس از تاریخ ۱۰ اردیبهشت دریافت خواهند کرد.در نهایت باید به این مسئله اشاره کنیم که این پلتفرم استریم موسیقی از چندین ماه پیش در کشورمان فیلتر شده و کاربران در ایران نمیتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
ثبت ديدگاه