
چند وقتی است که در گزارشها میشنویم مایکروسافت مشغول مذاکره با توسعهدهندگان دیسکورد است تا این اپلیکیشن مکالمات صوتی را تحت تملک خود در آورد. وال استریت ژورنال گزارش کرده که مایکروسافت مشغول «مذاکرات انحصاری» بر سر خرید دیسکورد است و احتمالا قرارداد میان دو شرکت طی ماه آتی میلادی نهایی شود. بنابراین با هدفی جدید برای مایکروسافت روبهرو هستیم، آن هم بعد از اینکه شرکت ردموندی در خرید تیکتاک و پینترست شکست خورد. اگرچه اینها سه سرویس کاملا متفاوت از یکدیگر هستند، اما یک وجه مشترک دارند: جامعه کاربری وسیع.
مایکروسافت حاضر به پرداخت هزینههای کلان در ازای این سرویسها است چون بیرون از دنیای ایکس باکس، جامعهای متشکل از انبوه مصرفکنندگان ندارد، برخلاف رقبای بزرگش مثل گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل. مایکروسافت دیده که گوگل چگونه یوتیوب را خرید و آن را به بزرگترین پلتفرم پخش ویدیوی دنیا تبدیل کرد، دیده که چگونه آمازون توییچ را خرید و دنیای استریم بازیهای ویدیویی را تحت تصاحب خود درآورد، دیده که فیسبوک با خرید اینستاگرام و واتساپ چگونه بر ارتباطات میلیونها نفر در سراسر کره خاکی کنترل یافت و دیده که چگونه اپل با اپ استور خود بر دنیا گوشیهای هوشمند حکمرانی میکند.
دیسکورد به مایکروسافت اجازه میدهد به جامعهای شامل ۱۴۰ میلیون کاربر پویا که شامل هزاران یوتیوبر برتر، تولیدکنندگان محتوا و گیمرها میشود دسترسی یابد. مایکروسافت میخواهد جامعه کاربران خودش را داشته باشد.
جامعهای مولد
«تولید محتوا، تولید محتوا، تولید محتوا – ۱۰ سال آینده به همان اندازه که راجع به تولید محتوا است، راجع به مصرف کردن و جامعه کاربران مصرفکننده نیز است.» این را ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت طی ماه گذشته میلادی در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ گفت. «اگر ۱۰ سال گذشته راجع به مصرف کردن بوده است -ما بیشتر خرید میکنیم، بیشتر به گشتوگذار میپردازیم و بیشتر به تماشای محتوا میپردازیم- باید در نظر داشت که روند تولید نیز پشت تمام این محصولات مصرفی بوده است».
نادلا در سال نخست به دست گرفتن سکان مدیریت مایکروسافت، به سرعت روی تولیدکنندگان و جوامع تمرکز کرد. یکی از اولین خریدهای بزرگ او Mojang بود، استودیوی سازنده بازی ماینکرفت که میلیونها طرفدار سینهچاک دارد. نادلا ارقام بزرگ دیگری را نیز صرف خرید سایر جوامع کرده هست. از یک سو خرید ۲۶.۲ میلیارد دلاری لینکدین را داشتیم و بعد هم مایکروسافت ۷.۵ میلیارد دلار در ازای گیتهاب پرداخت. گیتهاب یک هدف کلیدی برای به دست آوردن دل توسعهدهندگان و همینطور جامعهای بسیار بزرگ بود و لینکدین هم مایکروسافت را به شکلی عمیقتر به کسبوکارها متصل کرد.
مایکروسافت مشخصا در بازار مصرفکنندگان نیز به دنبال چنین جوامع مشابهی که به کمک تولیدکنندگان پیش رانده میشوند بوده است، اما روند خرید تیکتاک و پینترست آنطور که باید و شاید پیش نرفت. این غول تولیدکننده نرمافزار در جاهایی دیگر نیز شکست خورده هست. دو سال بعد از اینکه نادلا مدیر عامل مایکروسافت نام گرفت، کمپانی Beam خریداری گردید و در نهایت با برندی جدید، تبدیل به سرویس استریم میکسر شد. مایکروسافت سعی کرد به رقابت مستقیم با توییچ بپردازد، اما به خاطر دسترسی به جامعهای کوچک از مخاطبان، در نهایت شکست خورد. به این ترتیب طی سال گذشته میلادی شاهد اتمام کار سرویس میکسر بودیم و مایکروسافت در عوض به گذار استریمرها به فیسبوک گیمینگ کمک کرد.
دیسکورد جامعهای بزرگ و پویا را در اختیار مایکروسافت خواهد گذاشت. این سرویس که عمدتا از سوی گیمرها مورد استفاده قرار میگیرد، اساسا هابی اجتماعی برای نسل Z به اکانت میآید تا با دوستان خود در ارتباط باقی بمثل، مخصوصا در جریان پاندمی کنونی. دیسکورد عمدتا از جوامع خصوصی تشکیل گردیده و در هر روز، ۶.۷ میلیون سرور پویا دارد. این جامعهای بسیار بزرگ است و ۷۵ درصد از کاربران دیسکورد، در جایی غیر از آمریکای شمالی زندگی میکنند.
دیسکورد ضمنا طی سالهای اخیر به ابزاری ضروری برای بسیاری از افراد تبدیل گردیده هست. بسیاری از ما به صورت روزانه از دیسکورد برای برقراری ارتباط با دوستان و استریم بازیها استفاده میکنیم یا صرفا آن را جایی برای سپری کردن اوقات فراغت به اکانت میآوریم. میلیونها نفر از فورتنایت هم برای سپری کردن اوقات فراغت و بازی کردن با یکدیگر استفاده میکنند و دیسکورد اصلیترین شریان ارتباطی همان افراد به هنگام تجربه بازی هست.
دیسکورد ترکیبی عالی از توانایی پیامرسانی Slack و چت ویدیویی Zoom است و به شکلی منحصر به فرد، به شما اجازه میدهد آزادانه وارد تماسهای صوتی شوید. نیازی به برنامهریزی برای برقراری تماس با دوستان یا ارسال یک لینک مخصوص برای آنها نیست. خیلی ساده همگی وارد کانال صوتی خود میشوید که همواره آماده به کار و باز هست.
آژور و ایکس باکس
ابعاد مربوط به جامعه کاربری و تولید محتوا در خرید احتمالی دیسکورد از سوی مایکروسافت واضح هستند، اما این شرکت در عین حال علاقهای مضاعف به اجرای سرویسهای عمومی بزرگ روی آژور دارد. این حوزهای است که مایکروسافت در آن از سرویسهای وب آمازون (AWS) عقب افتاده هست. ضمنا مسئله زمانی جالبتر میشود که بدانید دیسکورد از گوگل کلاد قوت میگیرد. مایکروسافت و گوگل اکنون به خون یکدیگر تشنهاند و بنابراین مهاجرت دیسکورد به آژور، بردی بزرگ برای مایکروسافت در جاهطلبیهای ابریاش خواهد بود.
مایکروسافت به تازگی گذار ماینکرفت از سرویسهای وب آمازون به آژور را نیز نهایی کرد و سالها پیش Outlook برای iOS (که بخشی از خرید کمپانی Acompli به اکانت میآمد) را نیز از چنگ آمازون خارج کرد. به اجرا در آوردن پلتفرمی بزرگ مثل دیسکورد، تیکتاک یا پینترست روی آژور به نیروهای مارکتینگ مایکروسافت اجازه خواهد داد به شکلی راحتتر قادر به ترغیب کسبوکارها به استفاده به سرویسهای شرکت ردموندی باشند.
فراتر از دنیای ابری نیز، دیسکورد پتانسیل زیادی برای کمک به رشد مایکروسافت دارد. دیسکورد طی سال گذشته میلادی به جمعآوری ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت تا پایش را فراتر از گیمینگ صرف بگذارد و جوامع هنری، شبکههای ورزشی، کلوپهای مدرسهای و چیزهایی از این دست را نیز به خود جذب کند. تمام اینها مشابه همان کاری است که مایکروسافت میخواهد با Microsoft Teams به انجام برساند؛ مخصوصا بعد از اینکه در دوران پاندمی، اسکایپ از Zoom شکست خورد.
البته که خرید دیسکورد به معنای انبوهی از سردردهای مرتبط با مدیریت محتوا برای مایکروسافت خواهد بود. دیسکورد طی سال گذشته میلادی تیمی جدید برای مقابله با محتویات نفرتپراکنانه تشکیل داد و از سوی دیگر در صدد بهبود برابری نژادی برآمد. مانند بسیاری دیگر از شبکههای اجتماعی، دیسکورد مجبور به مقابله با کاربران سمی، باتها و گروههایی بوده که از این سرویس برای هک، نفرتپراکنی سازمانیافته و دیگر فعالیتهای بدخواهانه استفاده میکنند.دیسکورد البته در قیاس با توییتر، فیسبوک و یوتیوب، از مزیت خصوصی باقی ماندن محتویات و عدم نمایش آنها به بیشترین کاربران ممکن برخوردار هست. مایکروسافت هم در مدیریت محتوا درون Xbox Live به تجربیات فراوانی دست پیدا کرده و طی سالهای اخیر قویا در پی مبارزه با رفتارهای سمی در دنیای گیمینگ بوده هست.
اگر مایکروسافت در تلاش خود برای خرید این سرویس موفق شود، بدیهتا شاهد تلاقی مسیر دیسکورد و ایکس باکس با یکدیگر خواهیم بود. فیل اسپنسر، مدیر واحد ایکس باکس پیشتر به صحبت راجع به اهمیت دیسکورد به عنوان فضایی که «مردم در آن گرد یکدیگر میآیند تا راجع به بازیها صحبت کنند و به تماشای بازی کردن سایرین بنشینند» پرداخته هست. میکسر باید چنین فضایی میبود، اما جامعه کاربری مورد نیاز وجود نداشت. خرید دیسکورد میتواند ادغام ایکس باکس، کامپیوترهای شخصی و دیسکورد را عمیقتر از همیشه کند؛ آن هم در زمانی که کنسولهای خانگی اساسا تبدیل به کامپیوترهای شخصی قدرتمند گردیدهاند.
اسپنسر برای مدتی طولانی از ایده «مکالمه مشترک» میان پارتی چت ایکس باکس و دیسکورد استقبال کرده است و بنابراین فرضی کامل منطقی است که مایکروسافت چنین تواناییی را به محض خرید دیسکورد در اولویت قرار دهد. چنین ادغامی باعث میشود ایکس باکس حداقل در این حوزه جذابتر از پلی استیشن جلوه کند و نباید خرید ۷.۵ میلیارد دلاری کمپانی Bethesda را هم از یاد برد که سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس مایکروسافت را پر و پیمانتر از همیشه کرده هست.
فراتر از تمام اینها، به نظر میرسد مایکروسافت آموخته که باید به شرکتهای زیر مجموعه خود اجازه دهد به صورت مستقل رشد کنند. اسکایپ مثالی عالی بر اینست که وقتی مایکروسافت سعی میکند یک سرویس پیچیده را با شبکه عظیم نرمافزارها و سرویسهای خودش ادغام کند چه اتفاقی میافتد. اما گیتهاب، لینکدین و موجانگ همگی عمدتا مستقل باقی ماندهاند. مایکروسافت دیسکورد را به خاطر جامعه کاربری گستردهاش میخواهد. بنابراین آخرین چیزی که به دنبال آن میگردد، عصبانی کردن این جامعه چند ده میلیون نفری هست.
ثبت ديدگاه