Backblaze، عرضه دهنده فضای ذخیره‌سازی و پشتیبان ابری، اعلام کرد نوعی کد ردیابی متعلق به فیسبوک موسوم به «پیکسل تبلیغاتی» که تصادفا در وب سایت این کمپانی اجرا گردیده بود را پاک کرده هست.

کمپانی Backblaze با انتشار گزارشی اعلام کرد: «ما از ابزار Google Tag Manager برای بکارگیری کدهای شخص ثالث استفاده می‌کنیم. این ابزار کدهای فیسبوک را هم در خود دارد. در تاریخ ۸ مارس ۲۰۲۱، یک کمپین تبلیغاتی تازه برای فیسبوک ایجاد گردید و یکی از پیکسل‌های تبلیغاتی را پویا کرد. این کد فقط جهت اجرا در صفحات مارکتینگ طراحی گردیده بود اما ناخواسته در پروفایل مشتریان نیز اجرا شد.»Backblaze زمانی از این مسئله آگاه گردید که یکی از کاربران در توییتر اعلام کرد مشخصات برخی از فایل‌های او مانند اسامی و سایز فایل‌ها در حال ارسال گردیدن به سرورهای فیسبوک هستند. معمولاً از پیکسل‌های تبلیغاتی فیسبوک فقط در صفحات بازاریابی استفاده می‌شود، اما در این مورد، کمپین تبلیغاتی Backblaze تصادفا به گونه‌ای تنظیم گردیده بود تا در صفحه‌های دیگر از جمله صفحات web UI که فقط توسط کاربران ثبت نام کرده قابل دسترسی هستند، اجرا شود.

Backblaze پس از بررسی مسئله متوجه گردید که کدهای ردیابی شخص ثالث در صفحه b2_browse-files2.htm اجرا گردیده‌اند که کاربران از طریق آن به فایل‌های B2 Cloud Storage دسترسی پیدا می‌کنند. این شرکت علاوه بر این متوجه گردید که ۹ هزار و ۲۴۵ کاربر بین تاریخ ۸ مارس تا ۲۱ مارس حین پویا بودن کمپین تبلیغاتی فیسبوک از این صفحه دیدن کرده‌اند.در طول کمپین، کد ردیابی شخص ثالث حجم بالایی متادیتا (metadata) از جمله اسامی فایل‌ها، سایز و تاریخ آن‌ها را جمع‌آوری و روی سرورهای فیسبوک بارگزاری کرده هست. خوشبختانه این اتفاق برای مشتریانی افتاده که حین دسترسی به فایل‌های ذخیره گردیده خود در B2 Cloud Storage روی دکمه پیش نمایش اطلاعات فایل کلیک کرده‌اند.Backblaze می‌گوید تمام مشتریانی که از این اتفاق تحت تأثیر قرار گرفته‌اند را خبر خواهد کرد و در آینده روی کدهای شخص ثالث نظارت بیشتری می‌کند.