
عملیات آزادسازی یک کشتی باری غول پیکر که در کانال سوئز گیر کرده است، احتمالاً روزها یا هفتهها طول خواهد کشید. متخصصین با راهکارهای مختلف از جمله خاکبرداری، تخلیه بار و قایقهای یدک کش، برای بیرون آوردن کشتی تلاش میکنند.
کشتی The Ever Given متعلق به شرکت تایوانی Evergreen Marine با طول تقریباً چهار زمین فوتبال، در عرض قسمت جنوبی یکی از پر رفت و آمدترین مسیرهای آبی دنیا گیر کرده و مانع از عبور کشتیهای دیگر گردیده هست. عملیات آزادسازی این کشتی غول پیکر آغاز گردیده و برخی کارشناسان میگویند ممکن است روزها و یا حتی هفتهها طول بکشد.
دستکم ۹ کشتی یدک کش به منطقه اعزام گردیدهاند. کشتی مورد بحث، ۴۰۰ متر طول داشته و به شکل اریب در کانال سوئز که عرض آن از ۲۰۰ متر تجاوز نمیکند، گرفتار گردیده هست. کشتیهای یدک کش با استفاده از کابل یا هل دادن برای حرکت دادن و بیرون آوردن Ever Given از شنها و گل و لای دو سوی ساحل تلاش میکنند.کمپانی کشتیرانی Bernhard Schulte Shipmanagement که مسئول اداره Ever Given است، میگوید تلاشها برای آزادسازی آن در صبح روز پنج شنبه موفقیت آمیز نبوده و قرار است عملیات بیرون کشیدن به زودی از سر گرفته شود. «Sal Mercogliano»، متخصص تاریخ دریانوردی از دانشگاه کمپل آمریکا میگوید از آنجا که کشتی از دو طرف به سختی در گل فرو رفته، تمامی تلاشها برای تکان دادن آن تقریباً بیثمر بوده هست.
عملیات لایروبی کانال در اطراف انتها و ابتدای کشتی نیز شروع گردیده هست. کمپانی لایروبی Boskalis انجام این کار را بر عهده گرفته و در حال خاکبرداری از اطراف کشتی هست. متخصصین میگویند وزنی بسیار عظیم روی شنها افتاده به همین دلیل برای بیرون آوردن Ever Given باید از کشتیهای یدک کش و تجهیزات خاکبرداری استفاده و مقداری از بار آن را تخلیه کرد.گام بعدی در آزادسازی این کشتی ۲۰۰ هزار تنی، تخلیه سوخت و محموله هست. یک کشتی در اندازه Ever Given گنجایش ماکزیمم ۲۰ هزار کانتینر ۲۰ فوتی (۶,۰۹۶ متری) را دارد. البته انجام چنین کاری ساده نیست و میتواند به کشتی صدمه زده و توازن آن را به هم بزند. همچنین، حساس و وقت گیر هست.Mercogliano میگوید برای انجام این کار به جرثقیلهای شناور نیاز است و باید با دقت توازن کشتی را محاسبه کرد. به گفته او اگر محاسبات دقیق نباشند ریسک از وسط به دو نیم گردیدن کشتی به خاطر توزیع نامطابق وزن وجود دارد. همچنین، استفاده از جرثقیلهای شناور برای بیرون آوردن کانتینرها با توجه به ارتفاع زیاد آنها خطرناک هست. تخلیه سوخت، گزینه بهتری است اما برای کم کردن وزن کشتی کافی نخواهد بود.
ثبت ديدگاه