
«اریک یوآن»، بنیانگذار کمپانی ارتباطات تصویری «زوم» از زمان تاسیس آن در سال ۲۰۱۱ یکی از موفقترین اپلیکیشنهای چند سال اخیر را در اختیار مشاغل مختلف قرار داده. زوم با بیش از ۴۰۰ هزار کاربر، درآمد سه ماهه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار و ارزش بازار معادل ۱۰۰ میلیارد دلار در زمان همهگیری سال ۲۰۲۰، خدمات بسیار زیادی را در دسترس مشاغل مختلف قرار میدهد، اما در ابتدا چندان موردعلاقه سرمایهگذاران نبود.
زمانی که یوآن در سال ۲۰۱۲ مشغول دریافت سرمایه اولیه بود، بسیاری از شرکتهایی که سرمایهگذاریهای اولیه استارتاپها و شرکتهای نوپا را انجام میدهند، از ایده زوم استقبال نکردند. اما سرمایهگذاران و کارآفرینان از این مسئله چه درسی میتوانند بگیرند؟
روزهای اولیه زوم
یوآن در سال ۲۰۱۱ از سمت خود در شرکت وبکس سیسکو استعفا داد تا کمپانی زوم را با عنوان Saasbee راهاندازی کند. وی پس از راهاندازی شرکت، موفق گردید با کمک انجمن خیریه TEEC و سرمایهگذارانی به نامهای «بیل تای»، «سوبرا ایار»، «مت اوكو»، جیم و دن شاینمن ۳ میلیون دلار سرمایه اولیه جمعآوری کند.در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ این کمپانی که نام آن به زوم تغییر پیدا کرده بود، توانست از «جری یانگ»، بنیانگذار یاهو و صندوق سرمایهگذاری استراتژیک کوالکام ونچرز به همراه ایار، اوکو و شاینمن به سرمایه اولیه ۶ میلیون دلار دست پیدا کند.اما در آن زمان، بسیاری از شرکتهایی که سرمایهگذاریهای اولیه استارتاپها و شرکتهای نوپا را انجام میدهند، یوآن و ایده او را نادیده گرفتند. دلیل این اتفاق چه بود؟
درک اشتباه از بازار ویدیو کنفرانس
سرمایهگذارانی که سرمایههای خود را صرف پیشرفت کسبوکارهای تازه میکنند، همیشه به دنبال روشهای منحصر به فردی برای حضور در فرصتهای استفاده نشده بازار هستند. با این وجود، سرمایهگذاران تصور میکردند که بازار تلهکنفرانس توسط شرکتهای بزرگ و کوچکی از جمله مایکروسافت، گوگل و سیسکو به خوبی اداره میشود.جیم شاینمن در این رابطه توضیح میدهد:
«در آن زمان زوم در بازار رقابتی کنفرانس ویدیویی یک اندیشه نو شمرده میشد و بیشتر سرمایهگذاران تصور میکردند اپلیکیشنهایی مثل اسکایپ و وبکس این مشکل را به خوبی حل کردهاند.»
سرمایهگذاران در آن زمان احساس میکردند که بازار کنفرانسهای ویدیویی به بلوغ رسیده. با این وجود بنا به گفته بیل تای، بیشتر سرمایهگذاران هزینههای خود را برای وارد گردیدن به یک بازار کامل صرف نمیکنند.با این حال، یوآن بر اساس ۱۴ سال حضورش در وبکس و گسترش درآمدش تا بیش از ۸۰۰ میلیون دلار، از یک فرصت بزرگ در بازار اطلاع داشت. از طرفی طبق گفته شاینمن، بازار کنفرانس ویدیویی به محصول تازهی برای ارتباط بین افراد سراسر دنیا در اکوسیستم تازه گوشی نیاز داشت. بنابراین چطور این فرصت ویژه در سال ۲۰۱۲ توسط سرمایهگذاران شناخته نشد؟همانطور که بیل تای توضیح میدهد، سرمایهگذاران متوجه گردیدند که رایانش ابری میتواند اوضاع را کمی کارآمدتر کند اما به عقیده آنها این تغییر بسیار جزئی بود و نقطه اوجی برای این بازار شمرده نمیشد.
نادیده گرفتن الگوی صعودی زوم
یکی از دلایل رشد چشمگیر زوم در زمان همهگیری ویروس کرونا، الگوی صعودی آن بود. قدرت این مدل در سال ۲۰۱۲ و با حرکت شرکتهایی مثل دراپباکس، یامر، سرویمانکی و کلودفلر کاملا مشهود بود.با وجود این موفقیتهای آشکار، طبق گفته تای سرمایهگذاران اولیه برای درنظر گرفتن زوم به عنوان یک مهره قابل قبول در این بازار مشکل داشتند چرا که بازار کنفرانسهای ویدیویی در آن زمان در حال تثبیت گردیدن بود.از نظر او سایر شرکتهایی که از الگوی صعودی پیروی میکنند از جمله دراپباکس و یامر، به عنوان نخستین شرکتهای این بازار نوظهور شمرده میشوند.تای در توضیح این موضوع که چرا سرمایهگذاران تلاش زیادی برای بهبود خدمات زوم نکردند، عنوان میکند که در بین سرمایهگذاران تردید بسیار زیادی وجود داشت که زوم از ارزشآفرینی کافی برخوردار باشد. در واقع بسیاری از آنها تصور میکردند با وجود محصولات رایگان شرکتهای مایکروسافت و گوگل، زوم هرگز قادر نخواهد بود در بازار کنفرانسهای ویدیویی موفق شود و مشتریان بیشتری کسب کند.«پاتریک اگن»، شریک سابق کوالکام ونچرز میگوید: «هرچند این مسئله مانع سرمایهگذاری اولیه آنها برای زوم نشد، اما نگرانیهای قابل توجهی در مورد کمبود قدرت زوم در بازار و بازاریابی وجود داشت.»این برداشتهای اشتباه از پتانسیل واقعی زوم و نگرانیها درباره چگونگی جذب مشتری توسط این برنامه، کافی بود تا سرمایهگذاران از مشارکت در این کمپانی منصرف شوند.
دست کم گرفتن اریک یوآن و تیمش
یوآن با تامل در مورد چالشهای اولیه خود برای جمع آوری کمکهای مالی، عنوان میکند: «هنگامی که از سیسکو خارج گردیدم، با خود فکر کردم… من بخشی از داستان موفقیت وبکس بودم و حالا راهحل تازهی را ایجاد خواهم کرد. مطمئنا برای این تصمیم با سرمایهگذاران صحبت خواهم کرد و همه آنها در این زمینه سرمایهگذاری خواهند کرد. هر چند خیلی اشتباه میکردم.»با این وجود شاینمن در رابطه با یوآن توضیح میدهد که: «یوآن همیشه یک رهبر ماهر و غرق و شیفته محصولات تازه بود که میخواست یک کمپانی تازه با فرهنگ ویژه و تیم اولیه عالی تشکیل دهد.» با این حال، یوآن در سال ۲۰۱۲ کاملا ناشناخته بود.گستردگی و عمق مهارتها و قابلیتهای یوآن و تیم مهندسان و مدیران محصولات او باعث گردید تای، شاینمن و اگن توجه بسیار زیادی به او داشته باشند. اما با وجود چنین قابلیتهای ستایششدهای، در آن زمان چرا بسیاری از سرمایهگذاران اولیه آنها را نادیده گرفتند؟اگن در مصاحبه خود با بیزنس اینسایدر عنوان میکند: «نادیده گرفتن اریک کمی ساده بود زیرا زبان انگلیسی او عالی نبود، او در دهه دوم یا سوم زندگی خود نبود و پیش از این سابقه مدیرعاملی شرکتی را نداشت.» همچنین، سرمایهگذاران برای ارزیابی کامل نقاط قوت تیم یوآن و محصول آنها، فرصتهای بازار و جزئیات محصول را به صورت کامل موردارزیابی قرار ندادند. تای در این رابطه توضیح میدهد: «نظر جامعه سرمایهگذاران اولیه درباره روند بازار به قدری منفی بود که حتی برای شناختن تیم یوآن تلاشی نکردند.»
موفقیت مداوم در نهایت به منابع مالی قابل توجهی منجر گردید
بیش از دو سال از این مسئله گذشت. زوم تعداد مشتریان تجاری خود را تا ۶۵ هزار نفر گسترش داد و ۱ میلیارد دقیقه جلسه توسط آن برگزار شد. این شرکت پس از این بازه زمانی نخستین دور جذب سرمایه قابل توجه خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.چهار سال پس از تاسیس زوم، یوآن در فوریه ۲۰۱۵ سرمایهگذاری دور تازه خود را به رهبری Emergence Capital و به ارزش ۳۰ میلیون دلار انجام داد. سایر سرمایهگذاران از جمله «سکویا کپیتال» (Sequoia Capital) نیز در جمع سرمایهگذاران حضور داشتند. از آن زمان روند رشد زوم به خوبی انجام گردید و مورد توجه بسیاری از سرمایهگذاران دیگر قرار گرفت.زوم در حال حاضر به عنوان تندترین محصول در حال رشد عرضهکننده خدمات کنفرانس ویدیویی و رهبر قطعی این بازار شناخته میشود. نتایج حاصل گردیده از این سرمایهگذاری برای یوآن، تیمش و گروه کوچکی از سرمایهگذاران اولیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هست.
ثبت ديدگاه