
کمپانی شناسا در رویداد برنامههای این کمپانی در حمایت از کسبوکارهای پویا در هوش مصنوعی اعلام کرد که به دنبال سرمایهگذاری روی استارتاپهای پویا در این حوزه هست. آنها باور دارند در ایران حوزههای مالی، سلامت و خرده فروشی بیشترین استفاده را از هوش مصنوعی در تجارت خود کردهاند.
«منصور شیرزاد» معاون پیشرفت سازمان و سرمایههای انسانی کمپانی شناسا، در این نشست اعلام کرد«در یک سال گذشته بیش از ۴۰۰ طرح جهت سرمایهپذیری به سمت شناسا آمده است که در حدود ۸۰ درصد آنها ادعا گردیده است که از هوش مصنوعی استفاده میکنند ولی برای عملی گردیدن آنها نیاز است که مدل کسب و کاریشان به طور جدی اصلاح شود.»وی با اشاره به برنامههای شناسا در حمایت از ایدههای حوزه هوش مصنوعی در این کمپانی گفت: «جذب استارتاپهای مستعد، شبکه همکاران پویا در حوزه هوش مصنوعی، تنظیم سند استراتژیک پیشرفت هوش مصنوعی، ترسیم نقشه راه، تدوین برنامه جامع و ارزشآفرینی از طریق تعامل هوشمند، از جمله برنامههای کمپانی شناسا در زمینه حمایت از استارتاپهای این صنعت نوآورانه هست.»
لبههای فناورانه AI در جهان«کیوان جامهبزرگ»، معاون امور راهبردی و امور شرکتهای هلدینگ فناپ با ذکر این نکته که روند پیشرفت هوش مصنوعی در کشورهای مختلف ادامه دارد و هر کشور متناسب با ظرفیتها و امکاناتی که دارد در این زمینه توسعه میکند خاطر نشان کرده که هماکنون ۳۰ درصد از بودجه تحقیق و پیشرفت اسرائیل در زمینه هوش مصنوعی است: «اکوسیستم استارتاپی در اسرائیل تقریبا کاملترین مجموعه فعالیتهای این اکوسیستم در جهان شمرده میشود و بازیگر مطرح دیگر در این عرصه کشور چین است که تمام سعی خود را جهت پیشبرد اهداف در این زمینه به کار گرفته است و دومین سرمایهگذاری بزرگ جهان در زمینه هوش مصنوعی را انجام میدهند.»به گفته جامهبزرگ درخصوص سرمایهگذاریهای صورت گرفته باید گفت 4 صنعت در زمینه «خودروهای خودران» با اختصاص ده درصد از کل هزینهها، «حوزه سلامت»، «حوزه ویدئو» و «حوزه مالی» بیشترین حوزههایی هستند که جذب سرمایه را در حوزه AI در سراسر دنیا داشتهاند. جامه بزرگ باور دارد سه صنعت در ایران بیشترین متقاضی را در زمینه سرمایهگذاری در هوش مصنوعی خواهند داشت که یکی در زمینه «صنعت مالی» است که به گفته او هماینک نیز سرمایهگذاریهای زیادی در این خصوص صورت گرفته است:
«حوزه دوم، حوزه سلامت است که با توجه به آنلاین گردیدن نسخه و پروندههای پزشکی و جمعآوری دیتاها که اخیرا در ایران آغاز گردیده است بسیار تاثیرگذار خواهد بود. و حوزه سوم استفاده از هوش مصنوعی در بازار ریتیل یا خردهفروشی با توجه به بازار مصرفی بزرگ کشور است که 25 درصد از تولید کل ناخالص کشور را دربرمیگیرد.»
معاون امور راهبردی و امور شرکتهای هلدینگ فناپ اعلام کرد: «اگر دیتا را به عنوان کاربردیترین ابزار برای پیشرفت هوش مصنوعی شمرده کنیم شاید بتوان گفت به دلیل ابعاد بازار کشور در صورت دسترسی به این دیتاها بتوان یادگیری ماشینی را بسیار تندتر انجام داد. علاوه بر این اگر این دیتاها در دسترس قرار گیرند میتوان یادگیری ماشینی را تندتر پیشرفت داد. در ایران به دلیل سهولت در تعریف موضوع ما عمده تمرکز خود را بر روی اپلیکیشنها میگذاریم ولی اگر فردی به دنبال طراحی دیتا در حوزه هوش مصنوعی در ایران باشد حوزه پلتفرمها حوزهای با جذابیت بزرگتر است و احتمال توفیق در آن بیشتر خواهد بود.»استقبال شناسا از طرحهای نوآورانه در زمینه هوش مصنوعی«حامد ساجدی» مدیرعامل کمپانی شناسا نیز با تاکید بر اینکه شناسا به عنوان شبکه نوآوری، ارزشآفرینی و سرمایهگذاری ایرانی علاقهمند به حضور، مشارکت و همافزایی میان بازیگران اکوسیستم استارتاپی برای دستیابی به محصولات نوآورانه داخلی است اعلام کرد که آنها به علت کاربردی بودن هوش مصنوعی و بااهمیت بودن آن به دنبال سرمایهگذاری در این حوزه هستند: «مسئله هوش مصنوعی دور از دسترس نیست ولی باید دید که به چه میزان میتوان از ظرفیتهای آن در صنایع مختلف بهره برد. اکنون نیز باید ظرفیتهای هوش مصنوعی و راهکارهای به کارگیری آن در صنایع به دقت و با صرف زمان و هزینه مورد بررسی قرار گیرد.»گفتنی است؛ شناسا به عنوان یک کمپانی سرمایهگذار ایرانی با ترسیم نقشه راه برای پیشرفت کسب و کارهای نوین در حوزه هوش مصنوعی، پیش از این نیز اقداماتی در این زمینه انجام داده بود. سرمایهگذاری در استارتاپ جاروب که در زمینه مدیریت هوشمند پسماند فعالیت دارد. علاوه بر این شناسا با ایجاد کنسرسیوم لینک نت سعی بر ایجاد اکوسیستم اینترنت اشیا در کشور دارد و این مسئله را با برگزاری رویداد استارتاپی تریگ کمپ پیش گرفته هست. درباره این رویداد میتوانید در این لینک بیشتر بخوانید. ناگفته نماند تیم شناسا پیشتر به دیجیاتو گفته بود که به دنبال سرمایهگذاری در حوزه سلامت، شهر و ساختمان هوشمند هستند.
ثبت ديدگاه