
آژانس پژوهشهای پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا)، به دنبال پاک پرسنل از کشتیهای جنگی آینده بوده و تعدادی از پیمانکاران دفاعی را مأمور طراحی یک کشتی کاملاً خودران کرده هست.
این پروژه که No Manning Required Ship یا NOMARS نام دارد، میخواهد «با پاک نیروی انسانی از کشتی، عملکرد آن را به بیشترین میزان برساند.» وجود انسان روی کشتی مانند یک شمشیر دو لبه است: از یک طرف به غذا، محل استآسان، تفریح و غیره نیاز داشته و حضور آن هزینه بر خواهد بود. از طرف دیگر این انسان است که در صورت خرابی کشتی آن را تعمیر کرده و با همکاری مشکلات را حل میکند.چندین کمپانی روی پروژه NOMARS فعالیت خواهند کرد. L3Harris، از پیمانکاران دفاعی قدیمی و با تجربه در ساخت سنسور و پهپاد، وظیفه طراحی سیستم مدیریت کشتی در آب و انجام کارهای روزمره را خواهد داشت. VARD Marine پویا در زمینه ساخت کشتیهای جنگی نیز روی طراحی معماری از جمله بدنه و سیستمهای مکانیکی و الکتریکی تمرکز خواهد کرد.
ساخت کشتی کاملاً خودران و بینیاز از انسان به معنی خودکارسازی تمام سیستمها، از مسیریابی گرفته تا تنظیم سرعت در توفان و مدیریت موثر سوخت میشود. NOMARS باید همچنینکه بتواند از نقطه A به نقطه B برود، باید توانایی دریافت اطلاعات مفید از محیط اطراف حین سفر روی دریا را داشته باشد.البته در حال حاضر تمرکز دارپا بیشتر روی طراحی صحیح بدنه است و مصارف آن در مراحل بعد مشخص خواهد شد. این آژانس دسامبر ۲۰۱۹ برنامه NOMARS را به پیمانکاران معرفی کرد و خواستار طراحی «بدنه خالی» با توانایی نصب سنسورها و تسلیحات در مراحل بعد شد. هدف این است که ابتدا مدل مفهومی کشتی کاملا خودران ساخته گردیده و بعد نیروی دریایی آمریکا در مورد بکارگیری آن تصمیم گیری کند.
کاهش نیروی انسانی از کشتیهای جنگی ضمن حفظ عملکرد بالا، یکی از رویاهای نیروی دریایی ایالات متحده بوده هست. کشتی جنگی USS Zumwalt به لطف بدنه باریک، سیستمهای اتوماتیک و تعداد کم پرسنل، با وجود مشکلات متعدد در فاز آزمایشی، مورد قبول نیروی دریایی آمریکا قرار گرفت.اگر پروژه NOMARS به ثمر برسد، نیروی دریایی آمریکا صاحب کشتی انعطافپذیری خواهد گردید که دیگر نه دغدغه تأمین غذای پرسنل را خواهد داشت و نه نگران از دست دادن نیروی انسانی در درگیریها خواهد بود.
ثبت ديدگاه