ژاپن از نظر تعداد گجت‌های فروش خودکار (Vending Machines) در هر شهر احتمالا در صدر رده‌بندی دنیای قرار دارد. این کشور حالا می‌خواهد از ۴.۱ میلیون گجت فروش خودکار خود به شکلی موثر برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا استفاده و از طریق این گجت‌ها کیت تست تند کرونا را به دست مردم برساند.

انتظار می‌رود که این اقدام تعداد تست‌های PCR روزانه ژاپن را از مرز ۴۰ هزار فراتر ببرد. از این طریق می‌انرژینیروهای انسانی را به کارهای بااهمیت‌تری اختصاص داد تا مقابله بهتری با همه‌گیری ویروس کرونا صورت بگیرد.شهروندان ژاپن تا پیش از طرح ایده استفاده از گجت‌های فروش خودکار صرفا از طریق کمپانی‌های درمانی خصوصی می‌توانستند به نحوه جایگزینی برای دادن تست کرونا فکر کنند. ولی حالا این گجت‌ها قرار است به فروش کیت‌های تست کرونا مشغول شوند و عملا از تجمع افراد در نزدیکی مراکز درمانی دولتی و خصوصی جلوگیری کنند.

این ایده نخستین بار توسط «هیدکی تاکمورا»، رئیس کلینیک گوش، حلق و بینی شهر تاکنوکو، اجرا شد. این کلینیک تا این لحظه هفت گجت فروش خودکار را در مناطق مختلفی از توکیو، پایتخت ژاپن، نصب کرده هست. به گفته تاکمورا، آمار انجام تست کرونا در این کشور بسیار پایین بود و نمی‌شد تصویری حقیقی از شدت همه‌گیری کووید-۱۹ داشت. این موضوع بر اقدامات لازم برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی هم اثر گذاشته بود.ایده استفاده از گجت‌های فروش خودکار در مراحل اولیه آزمایشی بسیار موفق بوده و با استقبال گسترده‌ای مواجه شده هست. گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از این گجت‌ها به فاصله کوتاهی باید با کیت‌های جدید تتازه می‌شدند چون شهروندان به سرعت کیت‌ها را می‌خریدند تا آزمایش PCR بدهند. علی‌رغم محبوبیت گجت‌های فروش خودکار، موج تازه همه‌گیری در ژاپن باعث اخلال در فرآیند توزیع این محصولات شده هست.شهروندان در این نحوه کیت تست ویروس کرونا را با قیمتی در حدود ۴۰ دلار از گجت‌ها خریداری می‌کنند و با نمونه‌برداری از بزاق دهان خود آن را به آزمایشگاه‌ها می‌فرستند.